FAQ - Veel gestelde vragen

Kopen

  • Op welke manieren kan ik bieden ?

    U kunt op de volgende manieren uw biedingen plaatsen:
     

    • - live online via Sylvie's app via uw smartphone of tablet 
    • - in de veilingzaal
    • - telefonisch
    • - via deze website
    • - per e-mail
    • - via een rescue service, mochten de vorige mogelijkheden niet voor u open staan

    In het laatste geval brengen wij namens u uw biedingen op loten uit in de veilingzaal. Wij hebben daarvoor uw schriftelijke toestemming nodig en een manier om u te identificeren..

    De voertaal tijdens de veiling is Engels.

  • Hoe kan ik live online bieden ?

    Als eerste moet u de Sylvie's App downloaden via de Apple Store of via Google Play en uzelf aanmelden als nieuw contact. U geeft uw adresgegevens in en uw credit card nummer ter legitimatie. De nieuwe registratie geldt ook voor bieders die al eerder via het biedplatform op de website hebben deelgenomen.  

    Na registratie kunt u live online bieden via uw smartphone of tablet zodra een veiling is gepubliceerd. De biedstappen zijn al voorgeprogrammeerd. Wanneer de biedstappen tijdens de veiling voor een specifiek lot wijzigen, ziet u deze aanpassing automatisch verschijnen voordat u begint te bieden.

    Alle geplaatste biedingen zijn onmiddellijk zichtbaar voor alle andere bieders in de App. Zij krijgen een bericht wanneer zij overboden zijn en hebben de gelegenheid hun bod aan te passen.  

    U ziet onmiddellijk welke biedingen succesvol waren en welke niet en u ziet de hamerprijs. 

  • Hoe kan ik bieden in de zaal ?

    Iedereen kan deelnemen in de veilingzaal na het vertonen van een geldig legitimatiebewijs aan de balie. Wanneer u als professional wilt bieden, vragen wij uw bedrijfsregistratienummer / ondernemingsnummer. U hoeft uw komst niet van tevoren aan te melden, tenzij op de website en in nieuwsbrieven iets anders wordt vermeld. 

    U ontvangt van ons bij binnenkomst een biednummer. Op dit nummer worden uw biedingen in de zaal geregistreerd.

    De registratie aan de balie zelf vraagt weinig tijd, maar u dient rekening te houden met piekdrukte. Wij adviseren u om aanwezig te zijn ongeveer 20 minuten voordat u uw bod wilt uitbrengen. 

  • Er zijn 2 online platforms. Wat is het verschil ?

    Sinds augustus 2019 kunt u via auctions.sylvies.be uw biedingen live online plaatsen, naast het online achterlaten van maximum biedingen op deze website zoals dat al jaren mogelijk was.  

    Bij live online bieden start de veiling zodra de catalogus is gepubliceerd. Tijdens de veilingdagen komen de online biedingen van de website, de schriftelijke en telefonische biedingen en de zaalbiedingen bij elkaar.  

    Beide online systemen functioneren volledig gescheiden van elkaar en u dient zich voor elk systeem apart te registreren. Zodra een nieuwe veiling is gepubliceerd vindt u hier de verschillen tussen beide systemen uitgebreid beschreven. 

  • Waarom kan ik mijn biedingen op de Sylvie's app niet intrekken?

    Uw biedingen zijn live zichtbaar zodra de veiling is gepubliceerd. Het proces van bieden begint dus al voorafgaand aan de veilingdagen in de zaal. Uw biedingen hebben een mogelijk effect op de biedingen van anderen. Zij moeten immers een hoger bod uitbrengen om het lot te bemachtigen.

    Het gevolg hiervan is dat u uw biedingen op de app niet kunt verlagen of intrekken. 

  • Waarom werkt mijn wachtwoord niet als ik me aanmeld op de Sylvie's app ?

    Het platform van de Sylvie's app gebruikt een andere techniek dan het online platform van de website.  

    Voor een eerste gebruik van de Sylvie's app dienen alle deelnemers zich daarom als nieuw contact te registreren. Dat geldt ook voor de kopers die al eerder bij Sylvie's hebben geboden. 

  • Tot wanneer kan ik mijn biedingen uitbrengen ?

    Voor het uitbrengen van biedingen live online en in de zaal kunt u zich tijdens de veiling aanmelden.

    Voor alle andere manieren van bieden kunt u zich aanmelden tot een dag voorafgaand aan de veiling van uw lot.  

    Er is een rescue service voor het plaatsen van biedingen op de veilingdag zelf onder voorbehoud van de beschikbare capaciteit voor de verwerking van uw aanvraag.

  • Wie wint het lot bij gelijke biedingen ?

    Degene die als eerste het hoogste bod plaatst, is de winnaar. Van alle biedingen wordt een logboek bijgehouden en telefonisch biedingen neemt Sylvie's op. 

    Bij discussie over de eerste plaats tussen een zaalbieder en een live online bieder, krijgt de zaalbieder voorrang.  

  • Hoe herken ik een BTW-plichtig lot ?

    Een lot met • , of asteriks *, achter het lotnummer of de aanduideling "VAT", geeft aan dat er behalve 20% koperscommissie ook BTW dient te worden betaald over de hamerprijs.

    We adviseren alle rechtspersonen die geen btw-registratie in de EU hebbne, maar toch graag een btw-lot willen kopen en laten bezorgen in een land in de EU, om zorgvuldig de informatie in de tab Levering & Transport te lezen 

  • Hoe weet ik of mijn bod succesvol was ?

    Alle bieders op de Sylvie's app zien onmiddelijk of hun biedingen succesvol waren of niet. De uitkomst is onder voorbehoud van controle door de veilingmeester en deurwaarder.

    Na de veiling integreert Sylvie's de gegevens van alle veilingplatforms en ontvangen ook alle andere deelnemers binnen 2 dagen bericht van hun aankopen, tenzij zich logistieke vragen voordoen. 

  • Wanneer zie ik de definitieve veilingresultaten ?

    Binnen 3 werkdagen na een veiling publiceert Sylvie's alle behaalde resultaten op de website. De vermelde prijzen zijn de hamerprijzen. In hamerprijzen zitten geen additionele kosten voor btw, verzekering, exportdocumentatie, opslag of transport. Opslag bij Sylvie's is de eerste 6 maanden gratis.

  • Wat is een "bonded sale" ?

    Bij een bonded sale worden wijnen verkocht die zich weliswaar in de EU bevinden maar (nog) niet vrij verhandeld mogen worden. Deze wijnen staan op een accijnsvrije goederenplaats en zijn aan die plek administratief en fysiek gebonden. Voor deze wijnen geldt dat met name de BTW, accijns, invoerrechten en een aantal heffingen nog niet zijn voldaan. 

    Er gelden aparte verkoop- en transportvoorwaarden voor de veiling van wijnen onder bond. Wijnen onder bond worden niet aangeboden samen met wijnen die al vrij verhandeld mogen worden binnen de EU. Ze staan altijd op een aparte veiling.  

    Sylvie's informeert de kopers apart over de omgang met de BTW in een bonded sale en draagt zorg voor de betaling van alle andere lasten. Kopers hoeven daar dus niets voor te doen. Sylvie's zorgt tevens voor de begeleiding van de speciale administratieve- en transportprocedures. Bij een dergelijke verkoop van wijnen under bond wordt dan ook een hogere koperscommissie gevraagd.

    Alle aangekochte wijnen dienen aantoonbaar rechtstreeks vervoerd te worden naar het land van bestemming of naar een speciaal warehouse en mogen niet worden samengepakt met andere veilingaankopen. Ook hierbij verleent Sylvie's assistentie.

  • Hoe zie ik of wijn die ik wil kopen wél of niet "under bond" is ?

    U ziet het verschil aan de beschrijving van de loten in de catalogus. Bij een "bonded sale" staat bij elk lot vermeld dat het een lot under bond betreft. Daarnaast staat in de nieuwsbrieven en op de website duidelijk aangegeven dat er sprake is van de verkoop van wijnen under bond.

    Wijnen under bond staan nooit samen in één veiling met wijnen in de EU vrij verkocht mogen worden.

  • Wanneer wordt de catalogus gepubliceerd ?

    Sylvie's publiceert de catalogi uiterlijk 10 dagen voorafgaand aan een veiling op de beide digitale platforms. De eerste publicatie is op de website, de tweede publicatie is op de Sylvie's app. 

    Daarnaast biedt Sylvie's Wine Auctions u een catalogus in Excel en als PDF. De PDF vindt u op deze website zodra de veiling is gepubliceerd. De catalogus in Excel kunt u per mail bij ons aanvragen. 

Betalen

  • Wat zijn de bankgegevens van Sylvie's ?

    Sylvie's bankgegevens zijn:

    ING Bank Kapellen, België

    IBAN BE11393050135248

    SWIFT BBRUBBEBB

    Sylvie's Wine Auctions en Veiling Sylvie's zijn handelsnamen van het Hoger Instituut voor Kunstgeschiedenis en Antiek (HIKA) Sylvie's Wine Auctions is gevestigd op Italiëlei 21 met postcode 2000 te Antwerpen in België.

    U vindt onze bankgegevens altijd vermeld in de footer van onze facturen en aankoopbewijzen.

  • Welke betaalmethoden kan ik gebruiken ?

    Wij accepteren betaling in contanten en bankoverschrijvingen. 

    Live online bieders van buiten de EU, met een afleveradres buiten de EU, kunnen ook betalen met VISA, Mastercard,  AMEX of Discover. Enkel bij een persoonlijke betaling aan de balie kan nog met een VISA of Mastercard worden betaald.

    Betaling in contanten is enkel mogelijk in Antwerpen aan de balie en tot een maximum per bieder per veiling van €3.000,00. Wie aan de balie komt betalen, dient de betalingstermijn van 7 dagen in acht te nemen.

Afhalen en verzenden

  • Wanneer kan ik mijn wijnen afhalen?

    U kunt uw loten afhalen na ontvangst van uw aankoopbewijs en identificatie. U ontvangt dit bewijs binnen 48 uur na afloop van de veiling, tenzij er logistieke vragen zijn gerezen. 

    U kunt per bank betalen, via VISA en MasterCard en in contanten. U kunt per veiling voor maximaal €3000,00 per aankoop in contanten betalen. Bij het gebruik van een credit card berekent de verwerkende maatschappij additioneel 1,5% voor Europese kaarten en 2.9% voor niet- Europese kaarten.

    Wanneer u uw wijnen zelf afhaalt, ontvangen wij graag van tevoren een bericht van uw komst. Voor het afhalen van btw-plichtige loten kunnen aanvullende voorwaarden worden gesteld.

  • Kan ik mijn eigen transporteur sturen ?

    Ja, wanneer u een wijnprofessional bent en/of de wijn bestemd is voor België. Uw transporteur is welkom op afspraak. Wij geven de wijnen enkel mee na ontvangst van officiële transportdocumentatie waaruit blijkt dat de wijn voor u bestemd is. Het transport is vervolgens op eigen rekening en risico. 

  • Hoe verpakt Sylvie's mijn aankopen ?

    Wij gebruiken uitsluitend verpakkingen die voor het vervoer van wijn zijn getest en goedgekeurd door de vervoerder opdat uw wijn veilig en in goede conditie aankomt. Wij gebruiken onder ander verpakkingen van Vinologix en Styrofoam verpakkingen van Europack. Deze verpakkingen zijn biologisch afbreekbaar.

    Onze verpakkingen voor export voldoen aan de vereiste ISPM standaard.

  • Houdt Sylvie's rekening met warm of koud weer ?

    Ja. Bij te koud of te warm weer verzenden wij geen wijn en kunt u gratis (langer) gebruik maken van onze opslag. Te koud wil zeggen dat de buitentemperatuur onder 7 graden komt en te warm wil zeggen dat de buitentemperatuur boven de 25 geraakt.

  • Met welke transporteurs werkt Sylvie's ?

    De vervoerders voor Sylvie's, zijn geselecteerd op hun bewezen prestaties. Wij werken voornamelijk met DHL en  FEDEX. 

    Bij warm en koude dagen bieden wij wijnprofessionals  (in de meeste landen) de diensten aan van specialist in temperatuurbeheerst transport. 

Top

Een ogenblik geduld aub. Uw zoekopdracht wordt uitgevoerd...